Kofeīna lietošana uzturā sievietēm grūtniecības laikā

Anglijas Pārtikas Standartu aģentūra (Food Standrts Agency, turpmāk tekstā Aģentūra) ir sniegusi jaunu paziņojumu par kofeīna patēriņu sievietēm grūtniecības laikā. Grūtniecēm ir ieteicams samazināt kofeīna devu līdz 200mg dienā, kas atbilst apmēram 2 kafijas tasēm. Galvenais risks, ko izraisa dzērienu patēriņš ar augstu kofeīna daudzumu, ir pazemināts jaundzimušā svars, kas turpmākajā dzīvē var radīt dažādas veselības problēmas. Tāpat ir arī bijuši gadījumi, kad pārāk augstais kofeīna līmenis izraisījis priekšlaicīgas dzemdības vai spontāno abortu. Kofeīns ir atrodams ne tikai kafijā, bet arī tējā, kakao, šokolādē, dažādos dzērienos un noteiktos medikamentos.

Iepriekš Aģentūra kā ieteicamo maksimālo kofeīna dienas devu bija noteikusi 300mg dienā. Tomēr Britu Medicīnas žurnālā publicētie jaunie pētījumi atklāj, ka nepārsniedzot 200mg dienā, iespējams risku samazināt līdz minimumam. Profesors Janets Cade no Līdsas Universitātes uzsver, ka ikviens vēlas sev vislabāko un veselāko mazuli. Un ikdienas kofeīna uzņemšanas ierobežošana ir viens no veidiem, kā jūs savam mazulim varat nodrošināt vislabāko dzīves sākumu.

Grūtniecēm, kuras ir sekojušas iepriekšējiem norādījumiem, samazinot kofeīna patēriņu līdz 300mg dienā, nevajadzētu satraukties. Ne tikai iespējamais zemais risks, bet arī pētījumi atklāj, ka vidējais uzņemtais kofeīna daudzums grūtniecības laikā jau ir bijis zem 200mg dienā, norādot, ka daudzas grūtnieces šie jaunie ieteikumi neietekmēs. Un tām, kuras ikdienā patērē vairāk kofeīna kā 200mg dienā, ir ieteicams samazināt tā uzņemšanu zemāku par 200mg visu atlikušo grūtniecības laiku. Ja vēl jo projām pastāv bažas par sava mazuļa veselību, pēc papildus informācijas un konsultācijām ieteicams griezties pie sava ārstējošā ārsta vai vecmātes.

Aģentūras galvenais pētnieks Andrew Wadge norāda, ka šie pētījumi neaizliedz grūtniecēm vispār izslēgt kofeīnu saturošos produktus no uztura, vienkārši ir jābūt uzmanīgākām un jābūt drošām, ka tas netiek uzņemts par daudz. Tāpat pētnieks uzsver, ka risks iespējams ir niecīgs, un uzskata, ka jaunā informācija, kas balstīta uz jauniem pētījumiem un sadarbību ar vadošajiem zinātniekiem Aģentūras Toksikoloģijas komitejā, ir saprātīga un samērīga.

Kofeīna daudzums dažādos pārtikas produktos un dzērienos ir atšķirīgs. Daži piemēri, kas satur 200mg vai mazāk:

  • 2 tases ātri pagatavojamas kafijas (100 mg katra);
  • 1 tase filtrētas kafijas (140mg);
  • 2 tases tējas (75mg katra);
  • 5 glāzes ar Coca Cola (katra līdz 40mg);
  • 2 glāzes enerģijas dzēriena (katra līdz 80mg);
  • 4 (50g) tāfelītes dabīgas šokolādes (līdz 50mg katra), piena šokolāde satur aptuveni uz pusi mazāk kofeīna kā dabīgā šokolāde.

Tāpat arī jāatceras, ka kofeīnu satur dažādi medikamenti, piemēram, pret saaukstēšanos un gripu.